En blæsende tur efter gedder.

Jeg havde ønsket mig et års medlemskab i julegave sidste år til en Jysk lystfisker-forening. Da de havde en sø som jeg godt kunne tænke mig at prøve af i kajakken.
Det blev lidt af en skuffelse, da jeg senere fandt ud af, at jeg ikke måtte sejle i søen i min kajak.
Men nu havde jeg jo fået et medlemskab og det skulle bestemt ikke gå tabt. Søen skulle jo afprøves.
Jeg kunne låne foreningens robåd men det krævede, at jeg kørte 40 km ind til en grejbutik for at hente åre, anker og nøgler. Jeg hentede det dagen før, da butikkens åbningstider var 9:30 – 17:30. Og jeg ville afsted i ordenlig tid fra morgenen.
Jeg køre omkring kl 5, der er 50 km. Så jeg havde båden i vandet ved 6 tiden.
Normalt fisker jeg med kunst agn, da jeg elsker suget når gedden tager agnen. Det går lidt tabt når man fisker med død agn og prop.
Men denne dag skulle der fiskes med skaller.
Jeg søsatte båden og havde vinden i ryggen (3-4 m/s). Jeg roede et godt stykke ud, inden jeg smed en prop med skalle til hver side af båden og drev langsomt afsted. Jeg fisker dem et godt stykke fra båden.
Da jeg nåede til kanten af den dybe ende af søen, kastede jeg anker.
Den første time skete der ikke så meget. Men så forsvandt proppen for mig. Det sker tit når men bare sidder og kigger ud på vandet og venter på hugget. Jeg kiggede på stangen, der begyndte at tage line. Der var fisk på.
Jeg strammede bremsen og gjorde klar til et modhug.
Den gav en ganske god fight af en lille gedde på 2 kg. Den blev landet og hurtigt genudsat.
Jeg tog ankeret op og drev ud på lidt dybere vand for, at kaste anker igen.
Der kom et hug på den ene stang rimelig tæt på båden. Men gedden viklede sig hurtigt rundt om anker kæden så jeg ikke kunne give modhug. Her efter spyttede den skallen ud igen. Det var den største skalle jeg havde med den dag. Jeg fik det viklet ud igen og op i båden. Skallen var der stadig, men nu godt gennem-gnasket og med to store ridser med 5 cm mellemrum.
Jeg fik hurtigt rigget til igen med en ny skalle.
Der gik yderlig en halv times tid, før der var en prop der forsvandt igen og et hjul, der begyndte at klikke svagt. Jeg strammede igen bremsen og gav et mod hug. Og der startede fighten med det samme. Jeg kunne godt mærke den trak så meget, at bremsen skulle løsnet lidt igen. Hver gang den kom op til båden, tog den hurtige dyk mod bunden. Min Shimano Aernos (120 grams kastevægt) flexede helt rundt hver gang. Efter 5-6 udløb begynte den at blive træt. Sikken en kondi og energi denne lange tynde gedde havde. Virkelig god fight…
Det var begyndt at blæse noget op og vippe en del.
Så jeg besluttede mig for, at bruge de sidste kræfter på at ro hjem. Og godt jeg gjorde det, det blev en hård tur. Hver gang jeg stoppede med, at ro drev båden tilbage af. Så der skulle padles hele tiden for at nå hjem.
Efter en lille pause oven på den tur. og havde samlet lidt kræfter igen. Riggede jeg min 10″ stang (50-100g) til med en tung Salmo Slider jerk-bait.
Der skulle jo noget langt rækkende til i 7 s/m modvind. Jeg satte mig i bilen og kørte til den ende af søen, hvor vinden stod lige på.
Det gav hurtigt 3 gedder på 2-3 kg og et rigtig godt hug på en 5-7 kgs gedde. Den tog jerk-baiten tæt på mig, men var dårlig kroget. Så den forsvandt hurtigt igen. Flere små gedder fulgte med helt ind og huggede efter agnen lige foran mig.
Jeg var nu ved, at være godt træt. Så jeg pakkede grejet i bilen og kørte hjem af.
På vej hjem stoppede jeg ved en lille dam. For lige at slappe af med orm og en prop på UL grej, spise det sidste af madpakken og fundere over turen.
Alt i alt en rigtig god tur.

Ps. Dammen gav to små suder. den største vejede vel 400 gram.

Del:
LinkedIn
Måske du har lyst til at læse