find forsikring
finlir_putandtake_artikel

Finlir med fluestangen

For mig var det put and take-fiskeriet, der startede det hele. Alle de sjove oplevelser med fluestangen. For mig er put and take-fiskeriet lige så ægte, som når man står ved åen i en massiv klækning af majfluer, hvor bækørrederne går amok i det store ædegilde.

Det er sommer, haletudserne er blevet til små frøer, og insekterne klækker i store mængder. Jeg er ved et af mine lokale vande, Tjæreborg Fiskesø, og jeg skal ud og afprøve min nye Sage TXL-F #3 7’10” fluestang. Med jævne mellemrum ser jeg store trykbølger inde på det lave vand, ørrederne er trukket ind, og nu kan jeg rigtigt gå på sight fishing á la “NZ style”. Jeg lister rundt langs søens kant på jagt efter endnu en hugvillig regnbue.

Jeg spotter hurtigt et par fisk tæt ved land. Fluen bliver præsenteret med et delikat “plup”, og ørreden svømmer målrettet hen mod fluen. Afvist lige ved næsetippen.

Fluen bliver igen lagt et stykke ud foran ørreden, igen svømmer den målrettet hen mod fluen og afviser den. Hmm, der skal vist et flueskift til. Frem med flueæsken, og efter et hurtigt kig bliver en lille str. 16 Hare`s Ear-nymfe sat på mit 0,14 fluorocarbon-forfang. Det er en meget effektiv flue, når ørrederne er fokuseret på små vandinsekter. Fluen lander lige i fiskens bane, igen svømmer den roligt og målrettet mod fluen, og denne gang inhalerer den nymfen i et snuptag. Tilslaget falder perfekt, og så tager fanden ved den. Det er en utrolig fed fight på min lille klasse 3-stang, og efter et par flotte spring og nogle vilde udløb får jeg den sikkert i land. En fantastisk flot regnbueørred på 3,2 kilo, taget på en lille str. 16 nymfe. Man må sige, at min TXL-F-stang blev testet med succes denne dag!

Put and take-ørreder er ikke ensbetydende med haleløse fisk. Tit og ofte fanger man som fluefisker de fisk, der har været i søen længe. Disse fisk er gået over til en mere vild tilstand og kan have de smukkeste hele haler.
Insekterne ved put and take-søerne

Insektlivet langs put and take-søerne er vigtigt at kende til som fluefisker. Der er alt fra diverse vandnymfer, døgnfluer, vårfluer, myg samt forskellige slags landinsekter (biller og græshopper).

Det er specielt to af de nævnte insekter, der er meget vigtige fødeemner for ørrederne i put and take-vande året rundt. Myg og vårflueimitationer er generelt det, jeg fisker mest med, når jeg er i en put and take-sø. Som regel er det nok at have nogle imitationer af disse to insekter i sommermånederne.
Et godt bud til et par gode imitationer er den kendte Hare`s Ear-nymfe, som er utrolig giftig til ørrederne. Den imiterer alt og intet. Lige fra vårfluelarver til døgnfluenymfer. Alt i alt en killer-flue ved put and take-søerne. En anden god imitation er Oliver Edwards husbyggende vårfluelarve, som er en meget realistisk imitation af det naturlige insekt. Superpuppen er et must, når vårfluerne klækker. Ellers er diverse døgnflueimitationer samt forskellige slags CDC-fluer et sikkert bud, når regnbuerne tager små insekter til sig i overfladen.

Jeg husker tydeligt en dag, hvor mine forældre og jeg var taget en tur til Vester Nebel Sø for at se, om der var nogle hugvillige legekammerater. Søen kan være meget god om sommeren, da søen har gennemstrømning fra bækken, så vandet er iltet godt op. En rigtig god sø, når de andre put and take-søer er plaget af iltmangel.

Vejret var meget lumskt denne dag, og det så ud til, at der ville komme regn med de mørke skyer, der var begyndt at vise sig ude i horisonten. Mine forældre var gået ned i den ene ende af søen, så jeg var lusket op til den lille bæk, der løber ind i søen, og som normalt holder en fisk eller to.
Det var så småt begyndt at regne, og man kunne høre torden rumle ude i horisonten. Pludselig var jeg endt midt i en stor klækning af vårfluer og myg. Hele sivkanten var fyldt med sværmende vårfluer, og myggene var begyndt at drille mere, end de plejede.

Det var regulært “grødevejr”, som fik startet den store klækning. Ørrederne var så småt begyndt at vise interesse for de nyligt klækkede insekter. Jeg fik sat en lille str. 14 CDC Once and Away Emerger på, og i første kast tog en stor ørred min flue i bedste ”head and tail” stil”.

Fighten var vild og voldsom, og jeg kunne ikke presse fisken for meget på mit tynde 0,14-forfang i frygt for, at linen ville knække. Men endelig så det ud til, at fisken var ved at blive træt. Efter de sidste vilde udløb fra fisken fik vi nettet en rigtig flot og stor regnbueørred på 4,7 kilo.

En 4,7 kilos ørred på en lille str. 14-flue og et tyndt 0,14-forfang = adrenalin. Det var en pragtfisk af en ørred på let fluegrej. Da dagen var slut, havde jeg fanget yderligere tre fine guldørreder, som ligeledes var taget på små CDC-Emergers. Mine forældre havde også fanget et par flotte ørreder den dag på bombarda og PowerBait.

Ofte sker det, at det er de helt små fluer, der næsten er alt andet overlegne i sommermånederne ved put and take-søerne. Specielt når man kan se ørrederne svømme dovne rundt inde langs vandkanten og ikke vil tage spinner eller PowerBait, så er de små fluer ofte det, der skal til for at fange de ellers så dovne sommerørreder.

Dejlig dag med masser af fisk og sjove oplevelser
Tilbage til Tjæreborg Fiskesø en tidlig sommerdag. Familien Kikkenborg var atter taget på fisketur. Jeg startede med at gå en tur rundt om søen for at se, om jeg kunne spotte et par fisk. Da jeg var nået ned til en af søens kendte pladser, hvor der ofte trækker ørreder meget tæt på land, satte jeg mig ned og ventede.

Vejret var dejligt, men det blæste en del, så mit valg af fiskeplads var perfekt, da det næsten var vindstille i den ende af søen. Inde langs det lille træ, der går ud over søen, kunne jeg se, at der var tre til fire ørreder, der svømmede frem og tilbage, og som nu og da var oppe at tage et eller andet i overfladen. Jeg kiggede ud over vandet og kunne se, at der var en klækning i gang. Efter lidt tid kunne jeg se, at det var døgnfluen Baetis Rhodani, der var kommet på vingerne, og at det var dem, ørrederne var begyndt at spise i overfladen.

Efter et hurtigt kig i flueæsken bandt jeg en BWO Emerger på forfanget. Det går vel nok, tænkte jeg. En af fiskene var svømmet helt ind langs kanten, og jeg kunne se min chance til at kaste min BWO Emerger et stykke foran fiskens bane.

Da ørreden var nået hen til min flue, hev jeg i linen, så fluen sitrede i overfladen. Det kunne ørreden ikke stå for. I slowmotion steg den selvsikkert op og inhalerede min lille flue. Et resolut modhug resulterede i et massivt udløb, der virkelig fik testet min lille klasse 3 TXL-F Sage stang. Fisken tog så langt et udløb, at da den stoppede, var den næsten rundt om hjørnet ude ved øen i søen.

Puha, ind med linen i en fart og hold pres på fisken. Efter et par akrobatiske spring fik jeg endelig presset fisken ind mod land, og med et godt greb om nakken fik jeg den sikkert på land.

Endnu en af Tjæreborg Fiskesøs flotte regnbueørreder var kommet på land, og efter et par billeder af fisken kunne jeg konstatere, at mine forældre, Christel og Henning, også havde haft en “krudtdag” med hele syv ørreder på land. Alle taget på Bombarda og PowerBait.
Vi gik hjem med en stor fangstglæde og nogle rigtige sjove oplevelser.

Grejet til finlir på flue
Let grej er det sjoveste, når man går efter put and take-søens ørreder. Det tilfører en nervepirrende spænding, selv når man har en mindre ørred på, og ikke mindst en stor fangstglæde, når det endelig lykkes at få en god fisk ind på det lette grej. Jeg fisker med 0,16 til 0,14-forfang, og man skal være meget forsigtig, hvis man nu er så heldig at kroge en af søens kæmper.
Stængerne til det lette fluefiskeri

En 8 til 9 fods klasse 3 til 5 fluestang er ofte et godt valg, når det drejer sig om let fluefiskeri med små nymfer og tørfluer i put and take-søerne. Jeg bruger en Sage TXL-F klasse 3, som har en hurtig aktion, og den er efter min mening den perfekte tørflue-/nymfestang.

Man kan sagtens bruge andre fluestænger til fiskeriet. Scierra Pico V2 er et godt, billigt alternativ til de lidt dyre Sage fluestænger.

Den ny Guideline Exceed kan også bruges samt diverse stænger fra Loop, f.eks. Loop Multi og Loop Adventure. Sage Vantage er også en billig fluestang til nybegynderen og kan købes hos Korsholm. Om du vælger en fluestang med medium eller hurtig aktion er vel smag og behag.

Fluehjulet
Jeg bruger et Danielsson Nymph fluehjul. Det er et suverænt hjul til det lette fiskeri. Den superbløde gang og den store spolediameter giver en rigtig god kontrol, når man fighter store fisk på tynde forfang.
Andre fluehjul som Loop, Sage Click III, Waterworks samt Guideline er også gode at bruge til det lette fiskeri. Danielsson har lavet en masse gode fluehjul til en ok pris.

Flueline
De fleste fluefiskere, der dyrker fiskeriet med de lette stænger, bruger som regel en WF-line i lineklasse 3 til 5. På mit fluehjul har jeg en Guideline Presentation line i lineklasse 3. Den er egentlig mest til korte kast i åen, men den kan også bruges ved put and take-søen. Normalt er det ikke nødvendigt med lange kast, da ørrederne ofte trækker rundt meget tæt ved land i Tjæreborg- og Vester Nebel Fiskesø.

Der er mange gode flueliner, som virker fint, f.eks. Vision, Loop Opti Creek/Stream/Stillwater samt forskellige Rio flueliner. Fluelinen skal bare matche stangen.

Forfang
Jeg fisker med et langt fluorocarbonforfang, som er rigtig godt at bruge, når ørrederne er blevet forfangssky og selektive. Forfanget er typisk omkring stangens længde, dog skal forfanget være længere, når man går med en lille 7 fods stang.

Spidsen på forfanget er normalt 0,16 eller 0,14, da jeg ofte bruger meget små fluer i str. 16 eller mindre. Et 0,14-forfang kan sagtens klare en 5 kilos ørred, hvis man er forsigtig.

Polaroidbriller
Polaroidbrillerne er uundværlige, når man er på sight fishing ved put and take-søen. Det meste af mit fiskeri foregår til sete fisk, så derfor er disse briller nødvendige at bruge, hvis man vil have succes ved ørred søen.

Del:
LinkedIn
Måske du har lyst til at læse