simonsputantake_konkurrence_april2012

Fiskekonkurrence i Simons Put and Take

Grove regnbuer og dygtige lystfiskere ved kæmpernes legeplads

Lørdag den 28. april var jeg sammen med 94 andre forventningsfulde put and take-fiskere troppet op ved Simons Put and Take for at dyste om de attraktive fisk og præmier til den store årlige konkurrence. Præmiesummen var krøbet over 70.000 kroner, og i den sum befandt sig toppræmier i form af to fiskerejser med MoZ Kongerejser til Alaska samt store gavekort til Jan & Bo’s Lystfiskershop på henholdsvis 10.000, 4.000 og 2.000 kroner.

Søen var holdt lukket i dagene op til konkurrencen, og Simon havde med en monsterstor udsætning af fisk i rekordstørrelser gjort sit for, at konkurrencen og fangsterne skulle give genlyd og fasttømre Simons Put and Take som stedet, hvor der fanges mange og ikke mindst rigtig store put and take-ørreder.
Over et ton ørreder var der blevet udsat op til konkurrencen. Bemærkelsesværdigt var det, at ingen af ørrederne under 4 kilo, og største ørred var over 10 kilo! Gennemsnitsvægten var imponerende 6 kilo, hvilket vel godt kan betegnes som helt exceptionelt for en put and take-sø i vore dage.

Adgang til søen kunne ikke opnås før klokken 7, så jeg var sammen med en del andre morgenfriske lystfiskere henstillet til at sludre og betragte søen fra behørig afstand frem til åbningen.

På slaget 7 gik jeg ned til søen for at tage bestik af situationen, og jeg kunne med det samme konstatere, at det langt fra lignede sidste års konkurrence, hvor en enorm mængde store fisk cruisede rundt i samme begrænsede område. I år sås der ikke megen aktivitet i overfladen, og det, der var, var spredt over hele søen.

Igen i år var samlings- og lodtrækningsstedet campingvognen, og da jeg langsomt bevægede mig langs søbredden ned mod campingvognen, der står cirka midt på den sydlige bred, kunne jeg se adskillige bølger og forsigtige hvirvler, som kun kunne stamme fra grove fisk.

Nede ved campingvognen byder ejeren af Simons Put and Take, Simon Agerholm, velkommen, og der var endda også morgenbrød på bordet. Når der er fisk i farvandet, kommer maden dog altid i anden række, så jeg lagde gearet fra mig og gik lidt frem og tilbage langs søen for at se forholdene an.
Flere steder langs bredden kunne der ses rigtig grove fisk, der langsomt patruljerede bredzonen. Vinden stod på den vestlige ende, og selvom der på konkurrencedagen ikke var megen vind, var det tydeligt, at flere af deltagerne klogeligt viste interesse for den del af søen, hvor vinden stod på.
Jeg gik tilbage og klargjorde en bombarda stang og en spinnestang med en gennemløbs-Snurrebasse. Kort efter startede lodtrækningen om pladserne, og det stod hurtigt klart, at jeg ikke var så heldig som sidste år. Jeg havde, hvis det blev muligt, besluttet mig for en plads i den vestlige ende forholdsvis tæt på campingvognen, der også fungerede som indvejningsstation. På den måde ville jeg kunne følge med i fangsterne og også få nogle fotomuligheder.
Klokken 8 startede lodtrækningen om pladserne. Mange stod og trippede for at komme af sted, og de først opråbte deltagere spredte sig hurtigt rundt om søen, flere endda løbende med fuld oppakning. Det stod hurtigt klart, at hele den vestlige ende samt pladserne tæt ved parkeringspladsen i den østlige ende var blandt de mest attraktive.

Jeg vil tro, jeg blev råbt op blandt de første 30-40 lystfiskere, og havde derfor et rimeligt udvalg blandt pladserne. Mit ønske om at få en plads tæt på campingvognen kunne sagtens indfries, så jeg slog mig ned ved et bord tæt på et hjørne i søens vestlige ende.

Fem minutter inden start var det tydeligt, at stemningen blev intensiveret. Sludderen ophørte for en stund, og folk stod klar med førstevalget, som i langt størstedelen af tilfældene var en farvestrålende gennemløber for enden af en spinnestang.

Klokken 9 lød startsignalet i form af hornet på Simons Skoda Fisk-O-Mobil, og gennemløbere, bombardaflåd og andre typer endegrej fløj ud over søen. Inden for få sekunder var der fast fisk adskillige steder, og det var meget tydeligt, at det i størstedelen af tilfældene var meget grove fisk, der havde hugget.

Der var løbende indvejning af fisk over 5 kilo, og da en del af fiskene var markant over 5 kilo, blev der løbet stærkt for ikke at miste kostbar fisketid. Jeg stod ”midt i skudlinien”, og alle, der kom fra søens vestlige ende og nordlige bred, skulle forbi mig. Gang på gang blev jeg passeret af lystfiskere, der kom løbende med, hvad der snarere henledte tankerne på små pattegrise end på regnbueørreder. Ganske enkelt et imponerende syn.
Jeg forsøgte at få nogle skud i kassen, men fangsterne af de mange store fisk trak i mig gang på gang. På et tidspunkt dukkede en stor fisk op bag min gennemløber et stykke ude. Den fulgte pænt med, og jeg forsøgte alt, hvad jeg mestrede for at udløse hugget. Helt inde under land drejede den til siden, og her udnyttede min erfarne sidemand, Nikolaj Kolding, straks situationen og førte sin egen gennemløber rundt foran fisken i ottetaller. Den blev tydeligt sur og huggede straks gennemløberen, og kort efter lå en flot fisk på 6,7 kilo på land!

Vi spottede flere fisk helt inde under land og forsøgte at fange deres opmærksomhed. Imens fortsatte det komplet hysteriske fiskeri på den vestlige og nordlige bred. En plads helt i særklasse viste sig at blive mellem to rækker siv ved den nordlige bred tæt på det nordvestlige hjørne. Her trak fiskene frem og tilbage, og det nød bl.a. Casper Larsen og Hans fra FiskeLand godt af!

Alt dette fandt sted på en times tid. Herefter var det tydeligt, at hugfrekvensen dalede en smule. Det er et ganske naturligt fænomen, der ofte ses til put and take konkurrencer, at de tilbageværende fisk, grundet det hårde pres, søger en smule længere ned i vandet.

Jeg fik også min chance og krogede en flot fisk lidt over 5 kilo. Den vælger dog at takke nej ved at spytte gennemløberen ud. Ærgerligt når nu snapsene på vores stykke ikke flød som honning. Flere omkring mig har dog anderledes held, og det var glædeligt at se så mange have succes med de store fisk.

Tiden gik, og klokken slog, og selvom der jævnligt blev fanget fisk på flere pladser, var det tydeligt, at frekvensen af fangne fisk var dalet i takt med folks intensitet.

Jeg gik en kort tur langs den sydlige bred og kunne flere steder konstatere, at der også her havde været en god forekomst af store fisk, og det var glædeligt, at fiskene i år var spredt meget mere, end det var tilfældet sidste år, hvor næsten alle fisk blev fanget på 20 meter sø. Det var rart at kunne konstatere, at Simon i år havde taget konsekvensen af erfaringerne fra sidste år og udsat fiskene flere steder omkring søen. Det havde virkelig givet det ønskede resultat i form af spredt fiskeri og spredte fisk.

Jeg pakkede sammen før tid for at kunne være klar til endelig indvejning og præmieoverrækkelse på trods af, at jeg vidste, at chancen for den helt store fisk jo var til stede frem til slutsignalet.

Det stod hurtigt klart, at indvejningen blev skelsættende i en grad, der ikke var set på Sjælland længe. Den ene grotesk store regnbueørred efter den anden lå på lit de parade og afventede vejning og placering i præmierækken.
Simons spådom om, at udfaldet ville blive voldsomt, viste sig at holde stik. Der blev til konkurrencen fanget 15 fisk over 7,5 kilo, og hele 50 stykker var over 5 kilo!
Største ørred: 10.000 kr. gavekort til Jan & Bo’s Lystfiskershop.
Vinder: Casper Larsen med regnbueørred på 9,5 kg.
2. største ørred: 4.000 kr. gavekort til Jan & Bo’s Lystfiskershop.
Vinder: John Widell med regnbueørred på 9,43 kg.
3. største ørred: 2.000 kr. gavekort til Jan & Bo’s Lystfiskershop.
Vinder: Preben Degnebolig med regnbueørred på 8,27 kg.
Mindste ørred: 1.000 kr. kontant:
Vinder: Brian Abrahamsen med regnbueørred på 580 gram (god kilopris!)
Lodtrækning blandt ALLE, der fangede en ørred, om en fiskerejse til Alaska med MoZ Kongerejser.
Vinder: Fred Tahep.
Lodtrækning blandt fangere af ørreder over 5,0 kg om en fiskerejse til Alaska med MoZ Kongerejser.
Vinder: Jonas Johansen.
Stort tillykke til vinderen, Casper Larsen, som hermed igen markerer sig som en fremragende put and take-fisker. Nogen kan måske genkende et af navnene på vinderne af Alaska-rejserne, og det er ganske rigtigt. Sidste års vinder af rejsen, Jonas Johansen, skal nemlig af sted igen, da han vandt lodtrækningen af en rejse blandt dem, der havde fanget en ørred over 5 kilo.
Udover de nævnte præmier var der uddeling af lodtrækningspræmier blandt alle, der fangede en fisk. Abonnementer på Fiske Avisen, Johnny Fisker-net, Gavekort til Jan & Bo, Johnny Fisker bombardaæsker inkl. 10 bombardaflåd.

For mere information om Simons Put and Take kan du besøge hans hjemmeside, hvor der gerne er opslag om spændende arrangementer såsom grej-demo, bombarda-kursus, fluekastekursus, informationer om udsætninger og lignende.

Del:
LinkedIn
Måske du har lyst til at læse