pike_secrets

Anmeldelse af Pike Secrets 1 & 2

Pike Secrets 1 & 2 er to nye geddefilm fra Niels Vestergaard, som de fleste nok kender som manden bag mange danske fiskefilm. I modsætning til en del af hans andre film er disse film dog engelsksprogede og i stedet for, at Niels selv speaker, har han valgt at teame op med den dygtige geddefisker, Gordon P. Henriksen, som udover at være speaker også er filmens hovedkarakter.

Gordon viser i filmene et væld af teknikker til spinnefiskeri efter gedder og fisker sammen med dygtige geddespecialister som f.eks. Christian ”Jokeren” Møller og Stefan ”Trumman” Trumstedt.

Gordon, som mange også kender som redaktionschef på Fisk & Fri, forklarer de forskellige teknikker og teorien bag disse på et formfuldt engelsk, som bærer tydeligt præg af hans amerikanske aner. Til at bakke op om Gordons forklaringer ses små klip af de forskellige agns bevægelse i vandet, og det fungerer rigtig fint. Ud over at mestre det engelske sprog har Gordon også en utrolig god og autentisk fortællerstemme, der giver filmene et meget professionelt og stemningsfyldt udtryk. Sammen med en forfriskende og varieret baggrundsmusik er dette med til at skabe et lydbillede af meget høj kvalitet – noget vi før har savnet i Niels’ film.

Den indholdsmæssige del af filmene er ligeledes dejlig varieret. Der fiskes på mange forskellige lokaliteter i flere forskellige lande, og det er rart at sidde med følelsen af, at der er blevet brugt en masse tid på at skabe disse film. Gordons amerikanske rødder afspejler sig ofte i den tilgang, han har til geddefiskeriet, hvilket betyder, at selv erfarne geddefiskere kan hente ny viden i Gordons muskie-inspirerede fiskeri. Selvom filmene er meget forklarende i forhold til de forskellige teknikker, foregår al instruktion ved vandet. Det er befriende, at man slipper for de ofte lange og kedelige teoretiske afsnit, der tit foregår ved et skrivebord.

Læs resten af anmeldelsen i november-udgaven af Fiske Avisen, som kan købes hos din grejhandler, bladkiosk eller her på siden.

Varighed: 2 x 1 time
Sprog: Engelsk med danske, svenske og tyske undertekster.