En god times intens fight til stregen med tre monster store glubske langer på 22,5 kg og 17,0 kg samt 12,5 kg.

Jeg havde i dagene 8., 9. og 10. september den fantastiske oplevelse igen at få lov at sejle med Skipper Per Jensen og Ole Bjerre på M/S Bodil selvom jeg er handicappet kørestolsbruger med rygmarvsskader i nakken og i lænden. Jeg har ikke fundet andre turbåde som vil tage kørestole med ombord så det viser bare hvilken rummelighed og tolerance Bodil og Per besidder samt hvilke fantastiske mennesker de er når de drejer sig om at give andre mennesker store og spændende oplevelser på havet. Tusind tak for det.
Skipper Per Jensen er efter min mening en af verdens dygtigste når det drejer sig om at finde de store trofæ fisk på havets store dybder i Nordsøen – Fisker og Skagerak – ikke mindst i Norske Rende. Desuden er han en sand mester i håndværket med at placere båden præcist og optimalt i forhold til fangstmulighederne for alle lystfiskerne ombord. Også tak til de øvrige deltagere på 3-dages-turen for stor hjælpsomhed og ikke mindst til Ole for de fine fileter du lavede til mig. En særlig tak Per Olav, Karl Erik og Peter for at rense mine fisk og for at hente mad og drikkevarer når jeg var tøjret i kørestolen til bådsiden samt Hans og Patrich for at hive de store fisk ombord.
Håber vi alle må mødes igen på en anden tur.
De øvrige deltagere var:
Per Olav madsen
Karl Erik Jakobsen og hans voksne søn Peter Jakobsen
Tommy Lessel og hans søn Daniel Lessel
Patrich Thunbo
Henrik Hagelund Jensen
Peter Boholm Skriver
Hans Randrup Bentseng
Den første dag gik mest med alm. pirkefiskeri efter torsk og sej dog ikke med nogle målere til undertegnede. Næste dag stod den på medefiskeri efter Lange (Molva molva) efter at vi havde fanget nogle fine makreller fra morgenstunden.
Jeg anvendte et Pater-noster-takel af 1.20 mm nylonline monteret med 1.3 mm Copper Sleeves for at sikre Berkley McMahon Swivels og størrelse 9/0 agnkroge. Pater-noster-takel var agnet med friskfanget blodig makrel.
Nederste agnkrog blev agnet med makrel-hoved ved blinklyset ovenover attraktor-pirken (500 gram´s Pallex Speedy pirk uden trekrog fungerede som vægt-lod) samt med makrel-filet-strimler på en selvlysende attraktor-blæksprutte monteret som ophænger.
På denne takel fangede jeg den 9. september 2015 i alt 8 langer, hvor af de 4 største vejede 22,5 kg (152 cm), 17 kg (136 cm), 12,5 kg og 9,9 kg. De 4 mindste vejede mellem 8 og 5 kg. Alle langer blev vejet på Skipper Per Jensens Bismer vægt. Den største på 22,5 kg blev hevet ombord kl. 10.52. Langen på 12,5 kg kl. 11.05. Den smukkeste og vildeste af langerne på 17 kg rent blev bjerget kl. 11.48. Jeg havde herefter en stor lange mere på ca. 210 meters dybde, men den tog et kraftigt tungt dykkende udløb tilbage til vraget efter blot 6 til 7 minutters fight, hvor jeg havde fået den pumpet 8 til 9 meter op over vraget. Jeg kunne efterfølgende se at jeg ikke havde fået indstillet 100 % fuld bremsekraft på leverdrag-bremsen. Denne fejl kostede mig over 200 meter Berkley Whiplash fletline idet langen åbenbart havde fået den anden ende af fletlinen viklet solidt fast på vraget således at fletlinen knækkede på træ-rundstokken ved båden og ikke i nogen af de to knækliner som var placeret ovenfor taklet mellem fletline og takel (0,70 mm) samt mellem Pallex Speedy pirken og tacklet (0,42 mm). Men en ting er sikkert – jeg kommer tilbage igen til det endelige opgør med den bandit, som snurrede min fletline fast til vraget.
De første minutter efter hugget, hvor man mærker langens tyngde er kritiske og den største hurdle og udfordring er få den krogede lange løftet de første meter op fra vraget eller stenrevet med det samme inden den når at slynge halen om en genstand på bunden eller den får viklet linen om dele af vraget. Der skulle derfor lægges så hårdt mod hårdt fra starten, som muligt med fuld bremsestyrke, at selv den bedste leverdrag-bremse, samt ende-takel presses til det yderste.
På grund af min rygmarvsskade i nakken har jeg i perioder nedsat nerveforbindelse til armene og derfor nedsat muskelfunktion, hvilket betyder at jeg har behov for at skifte mellem højre- og venstre-håndsindspinning på havhjulene. Det meste af tiden har jeg brug for venstrehåndsindspinning. Jeg havde derfor købt 2 Penn Squall Lever Drag 40 LD LH til venstrehåndsindspinning med en udveksling: 5,1:1 og en vægt på bare 593 gram. Til højrehåndsindspinning bruger jeg Penn Fathom 25N LD 2-speed. Penn Fathom 25N Lever Drag – 2 Speed er et kompakt, stærkt, stabilt og kompromisløst havhjul med hoveddrev og pinjon i rustfrit stål. Hjulet har 2 gear med udveksling på 5,5:1 og 2,5:1 og en vægt på kun 551 gram.
Langen på de 17 kg var en utrolig hidsig og sprælsk lange med masser af energi og den fangede jeg mens jeg anvendte Penn Fathom 25N LD hjulet med de 2 gear. Her brugte jeg det høje hurtige gear og alt hvad jeg kunne mobilisere af kræfter til at løfte langen hurtigt fri af bunden med rå magt. Det lykkedes at få den 5 til 7 meter fra bunden inden den gik amok. I denne fase havde jeg stor hjælp af at kunne skifte til det lave gear fordi jeg simpelthen ikke kunne løfte til store pumpe bevægelser med stangen og dreje håndtaget rundt i det høje gear mens langen kæmpede som en gal for at komme tilbage til bunden. Men med det lave gear kunne jeg langsomt men sikkert pumpe langen gradvist højere og højere op selvom langen ind imellem vandt et udløb mod bunden. Da jeg havde fået langen hævet 30-40 meter op i vandet fik jeg gradvist mere og mere overtaget og ved 60 meter kunne jeg skifte til det høje gear igen. Alle langerne blev fanget i 150 til 220 meters dybde.
Med den største lange på 22,5 kg blev det et anderledes langtrukkent og slidsomt forløb. Det var helt afgørende i denne kamp at jeg til at starte med fik den store lange pumpet 15 til 20 meter op i vandet. Penn Squall Lever Drag 40 LD LH-hjulet havde heldigvis en god leverdrag bremse der kunne bremse de tunge udløb mod bunden inden for 10 til 12 meter men det blev til meget tovtrækkeri frem og tilbage på de nederste 20 meter. Efter 12 til 15 minutters intens fight mobiliserede jeg al min energi i en stor kraftanstrengelse, hvor det lykkedes hurtigt at løfte langen yderligere 10 til 15 meter og det svækkede langen så meget med dykkersyge (fordi den ikke når at tryk-udligne) at det lykkedes at få overtaget så jeg fik den yderligere 50 meter op og så var kampen ved at være vundet idet de hårde dunk i stangen og udløbene aftog kraftigt og efter yderligere 40 meter ophørte de helt og den store lange tyngede nu kun med sin dødvægt i vandet. De sidste meter til overfladen gik nu relativt let hvor den store lange poppede op med svømmeblæren ud af gabet.
Vi var meget heldige med vejret, som næsten ikke kunne blive bedre med bølgehøjder tæt på havblik og masser af solskin.
Hver dag på havet var der gang i en stor Weber gasgrill med grill-party om aftenen. Der blev serveret middag med mad inspireret af Price brødrene med masser piskefløde i sovsen, som giver herlig smag til det varme køkken.
Den sidste dag fiskede vi alle efter havtaske dog uden at fange en eneste. Fiskeriet foregik som drivfiskeri med et bundtackel agnet med hel makrel hoppende hen over bunden.

Del:
LinkedIn
Måske du har lyst til at læse