Stør-tur i Blue Rock Fiskepark 18-19. april 2014.
Min fiskemakker og gode ven Ulrick havde længe gerne ville fiske stør i Blue Rock. Tiden var nu kommet hvor vi begge kunne ramme en weekend, så vi kunne komme afsted.
Datoen blev sat til påskeweekenden og det viste sig at være rigtig godt. Hvor godt, vil jeg berette i det nedenstående. Men jeg vil ikke kun fortælle om fiskene, men også dele vores fiskemetode, rigget ja det hele med alle som vil læse det.
Stør i Danmark – Blue Rock Fiskepark
Blue Rock har Danmarks største stør til alle specimen entusiaster og andre trofæjægere. De fleste ved eller har hørt om fangstrapporter på over 20 kilos fisk herfra specimensøen som drives af Søren Wiggers i Vester Skerninge på Fyn tæt på Svenborg. Den gang Søren satte de største stør ud i søen vejede de op til 40 kilo. De tabte sig noget efter udsættelsen, men har igennem årene og antallet af besøgende taget godt på igen.
Sidste år blev den største kaldet Olga taget og vejede der 27,3 kg og Ivan vejede godt 25 kilo. I år har Olga været på måtten, men ikke vejet – har Søren skudt den til godt 30 kilo + ud fra fangerens billeder. De er stortrives og vokser støt igennem tiden.
Tilbage til vores fisketur som startede i det vores hjem i Odense fredag morgen den 18. april. Bilen var pakket, fruen kysset farvel og børnene ligeså. Jeg skulle lige hente min fiskemakker Ulrick som jo havde lagt denne tur i støbeskeen. Jeg selv har prøvet kræfterne med stør’ne tidligere og fanget et par stykker, men jeg håbede blot, at vi skulle have mindst 1 fisk pr. mand så ville jeg kalde turen en succes.

Successen blev overgået!
Ulrick var klar – altså klar med et kæmpe KLAR. Da jeg trillede ind i hans indkørsel stod han klar i døren og igennem åbningen skimtede jeg alt hans grej og oppakning stod parat til at blive læsset. Vi satte kursen imod destinationen efter en kort men meget vigtig provianterings runde i det lokale supermarked.
Vi ankom godt en time før vores aftalte tid med fiskeriets start. Efter en kort telefonsamtale med Søren (ejeren af Blue Rock Fiskepark) som delte meldingerne fra søens sidste specimen gæster. Størene var i hopla. De sidste havde fanget 11 stør og den største på knap 12 kilo. Fedt sagde vi i enstemmigt kor på vej imod fiskepladsen.
Søen er inddelt i blokke som bestilles på forhånd via et online bookingsystem. En blok giver en fiskeretten i den tid og antal stænger man fisker med. Så lejer man den alene og det er ens fiskeplads. De fleste blokke er ens, det vil sige ca. 175-200 meter søbred i den største af de 2 søer Blue Rock Fiskepark råder over. Dog er der en enkelt blok som er helt speciel som kun har 100 meter søbred men til gengæld har den 2 mindre øer som er forbundet med gangbroer. Øerne er store nok til overnatning.
Vi valgte en plads som kunne tilbyde os det hele, bredde, læ, skygge, sol og forhåbentlig fisk på afkrogningsmåtten.
Vi ankom til pladsen og fik hurtigt besluttet, at vi prioriterede, at få stængerne gjort klar, så kunne vi finpudse vores camp når linerne lå i vandet.
Grejet vi fisker med er mere eller mindre traditionelt karpegrej, dog bruger vi typisk kraftige fletliner på baitrunnerhjulene og helst de kraftigste karpestænger vi har. Vi vores tilfælde Browning Hybrid 640 BR hjul som svarer til 4000 størrelsen i et Shimano og 2 slags stænger. 1 Sæt af 2 Quantum Radical Pro Carp og 1 sæt af 2 Black Phantom fra X2 alle i 2,75 lbs testkurve og 12 fod lange.
Linerne er Sufix Matrix Pro i 0,23mm, glideblys tackle med 80 – 120 grams karpebly, et synkende flettet 25lbs forfangsmateriale og kroge fra Mustad i en str. 2/0 – 3/0 Demon Circle Hook. Hele tackle og rigsystemet er vi blevet anbefalet hos vores grejforhandler Henrik Lützen, som ejer Predator Sportfishing.
Som agn brugte vi pellets – høj koncentrerede protein foderpiller er simpelthen helt uovertruffen støragn.
Vi havde flere andre muligheder at vælge imellem men vi holdt os til dem. Dog på kraftig anbefaling og godt råd fra vores grejforhandler havde et par additiver med, som skulle forøge vores succesrate betydeligt.
Diverse dips (spørg i Predator Sportfishing – deres mix) mixet til en a la carte ”stør-sauce” som vi badede vores pellets i inden udlægningen af tacklerne. Vi er helt overbevist om, at den sidste lille detalje her gav os det sidste, der skulle til at få størene i tale.
Det skulle vise sig at være spot on. Knap 1 time efter alle rigs lå i vandet gik den første bidmelder. Det var mit sæt længst til venstre. Ulrick og jeg havde lavet en gentlemens agreement, at vi skulle skiftes om runs. Ulrick var første mand på pletten, efter opstramning af slækline og et kort men kontant tilslag blev linen meget hurtigt hevet af hjulet, som gav den karakteristiske klikkende lyd af sig.
FEDT MAND…. Jublede vi begge to. Efter en evig føltes det nok som kom en flot russisk stør til overfladen som viste sig at veje 8,7 kilo og målte 106 cm fra halehak til snudespids. Sikken en debutfisk for Ulricks første stør og ikke mindst hans største fisk fanget i DK. Sådan.
Efter kort fotosession blev støren atter genudsat og vi kunne fejre første fisk på land med et lille – ah ok et stort YEAH kampråb. Imens vi riggede stangen op igen, gik den næste bidmelder. Din tur råbte Ulrick til mig.
Af sted gik det. Jeg løb til modsatte ende af vores blok vores den bidmelder hvinede i høje toner, da endnu en stør havde taget en af vores pellets. Samme procedure gentog sig for mig, dog med den forskel at jeg kunne lande en flot stør på 111 cm og over 9 kilo, som nu var min nye pr i stør. Fedt MAND!!!
Begge berusede af fiskefeberens dejlige sødme havde vi fuldstændig glemt vores medbragte gasgrill som bragede derudaf og efter nogle timer løb tør for gas. Ikke blot på grund af vores start med 2 hurtige fisk men stimen fortsatte. Fiskene kom i ryk af 2 af gangen virkede det som om.
Kort før solnedgangen kommer den ene af bidmelderne med en lang tone frem til Ulrick greb stangen ud af holderen. Linen fortsatte af hjulet indtil baitrunneren blev slået fra og karpestangen blev udsat for fuld aktion fra top til bund. WOW det var vildt. Dette måtte være en stor fisk altså større end de godt 10 kilos vi havde set allerede.
Det viste at være sandt, efter 3 forsøg at få ind til bredden dukker der en lang russisk stør op til overfladen. Vi ser begge måbende på hinanden og nærmest euforiske råber vi i kor.: ”Hold da kæft – en stor fisk”. På måtten måler vi den til 1 meter og 35 cm. Vægten krydser de 16 kilo og jublen vil nærmest ingen ende ta’.
Ulrick har i dag med sin stør debut ikke blot fanget sin første meter fisk men også fordoblet sin pr i vægt. Sådan. Efter disse første knap 6 timer på pladsen kunne vi klart konstatere at vi var kommet på den helt rigtige dag, med det rette setup og metoder.
Således går dage på hæld og jeg lander en godt 8 kilos beluga og føjer den art til min pr liste. Vi fanger flere små stør fra 50 cm til 80 cm og 3 – 6 kilos klasserne.
Min største på turen bliver en tidlig morgenfisk eller sen natteravn om man vil. Klokken 0355 skulle jeg blot træde af på naturens vegne, bidmelderen lige bag mig går amok.
Hold da op tænker jeg. Jeg kalder på Ulrick, men intet svar inde fra bivyen. Nå tænker så prøver jeg lykken, med denne fisk. Efter flere kald kommer en lettere omtumlet Ulrick gående og ser mig i gang med at fighte en russisk stør, som skulle vise sig at blive min største stør til dato. 115 cm og 12,2 kilo. Sådan 3 nye pr til os hver.
Efter de 24 timer på blok 4 i Blue Rock Fiskepark kan vi gøre status og notere os som fangere af ikke mindre end 12 stør, 2 over 10 kilosmærket, 4 stk over meteren, og ikke mindst fik vi lov til at navngive 3 af de største fisk vi fangede.
Således kom Anna, Igor og Antonov til, at blive døbt i løbet af den 18-19. april i Blue Rock. Denne fisketur vil sent blive glemt eller overgået, men vi har lovet hinanden og Søren at vi vil gøre forsøget.
Til slut må vi klart tilskrive en stor portion af vores succes til Predatorsporfishing Henrik Lützens ekspertise og store knowhow indenfor specimenfiskeriet.
Alle grejdetaljer og køb af disse er købt hos Predatorsportfishing i Odense. Her følte vi, at vi ikke bare købte grej, men her fik vi også den rette vejledning til at starte specimenfiskeriet på den rigtige måde.
De bedste fiskehilsner fra Ulrick Hye Andersen og Jim Vester Strøger Laursen.
To nye, men meget entusiastiske specimenfiskere.
Knæk og bræk derude.

Ministeropfordring: Tag ud og fisk

lystfiskeri-groenland

Fisketur på Grønland i -25 grader

Måske du har lyst til at læse