find forsikring

Hej

Et gammelt ordsprog siger, at man skal gå så frygteligt meget igennem før tingene vender sig til det bedre. For mit vedkommende fik jeg det at føle på en længe aftalt sudertur i slutningen af maj. Planen var at jeg skulle fiske både aften og morgen og jeg ankom i god tid til aftensmaden. Den blev slugt på rekordtid for det er længe siden, at fiskefeberen havde nået det niveau, der nu gjorde at min krop var spændt som en flitsbue og hænderne rystede en smule når krogen skulle agnes.
Længe afventede jeg det første hug og selvom jeg måske havde et forsigtigt hug inden kl 20 så var det cirka deromkring at vor herre besluttede sig for at åbne himlen og lade sit vand over Danmark. Han mente sågar også, at der skulle tages blitz-fotos af begivenheden så jeg valgte et par gange at fortrække fra kulstof-lyntiltrækker jeg havde i hånden. Omkring 4 stive timer piskede hårde byger ind over søen og det var med slet mine, at jeg lidt før midnat gik tilbage til bilen for at få nogle timer på øjet. Jeg vågnede kl 02 da vinden ruskede i bilen og jeg kan huske at jeg tænkte, ”som om det ikke var nok med regn og torden??…”. Men der var stadig tid til det lysnede så jeg faldt hurtigt i søvn igen.
Telefonen vækkede mig omkring 04.15 og jeg begyndte at iføre mig noget varmt og tørt tøj. Regnen var stoppet og vinden havde lagt sig. Det så langt bedre ud end da jeg lagde mig. Fiskefeberen vendte langsomt tilbage.
Vel tilbage ved søbredden sås der allerede spredte bobleplamager. Nu var der sikre tegn på fisk og humøret steg gevaldigt. Det skulle dog hurtigt vise sig, at suderne ikke gav ved døren denne morgen og frustrationen steg i takt med de manglende fisk. Der var dog stadig tegn på liv og suderne sparede ikke på de der små irriterende nusse-hug som man aldrig rigtig ved hvad bliver til.
Jeg riggede endnu en flådstang til, den kunne jo sagtens fiske lidt væk fra pladsen. En stor fed regnorm bliver monteret og flådtaklet bliver lagt lige i yderkanten af foderfeltet. Jeg tror klokken var omkring 8 da jeg indså at tingene måtte have vendt til det bedre i løbet af natten og morgenen. Det var i hvert fald da, at jeg stod med hvad der skulle vise sig at være min nye suder pr i nettet. En utrolig smuk fisk med flotte proportioner, uden at være decideret fed. Den 3,625 kg tunge suder havde taget den store regnorm på ekstra stangen og dermed var turen reddet. Det var en ekstremt lettet fisker der kunne betragte den smukke suder og efterfølgende måtte jeg sande ”at det nok alligevel var min tur”.
De følgende timer gled hurtigt forbi og der var en meget lettet stemning. Jeg fik rent faktisk tillusket mig yderligere to sudere den morgen. Begge over tre kg.
Alle suderne blev taget på flådfisket regnorm.
Tak for den tur!

Ministeropfordring: Tag ud og fisk

lystfiskeri-groenland

Fisketur på Grønland i -25 grader

Måske du har lyst til at læse