femern_baelt

Femern tunnelen vil få lystfisketurismen til at vokse

Udenlandske lystfisketurister står for over 3 millioner overnatninger i Danmark om året. Det er især tyskerne, der valfarter herop for at svinge fiskestangen, og det gør de helst i bil. Dette får projekter som Fishing Zealand og Havørred Fyn til at se store perspektiver i den 18 kilometer lange tunnel, som Femern A/S skal etablere mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på Fehmarn i Tyskland. Femern tunnelen står færdig i 2021, men det indledende anlægsarbejde er allerede i gang. Og det er markedsføringsforberedelserne i forhold til lystfisketurismen også så småt.

-Vi er i høj grad opmærksomme på det tyske marked og på at promovere de danske lystfiskersteder her. En undersøgelse, som et tysk magasin har lavet, viser, at Danmark er tyskernes næstmest foretrukne rejsemål, når de skal fiske. Og vi ved, at tyskerne ser færgen som en forhindring. Så der er ingen tvivl om, at tunnelen kommer til at få en betydning, siger Gordon P. Henriksen, der er projekt- og kommunikationsansvarlig for Fishing Zealand.

Det er et projekt, hvor Danmarks Sportsfiskerforbund, flere kommuner på Sjælland og Øerne og frivillige lystfiskere arbejder sammen med lokale virksomheder og turistorganisationer om at udvikle bæredygtig lystfisketurisme og forbedre fiskemuligheder i hele regionen.

– Vi er meget fokuserede på at skabe en bæredygtig lystfisketurisme, så derfor er vi glade for, der er nogle år, til tunnelen er færdig, så vi kan forberede os og ruste os til at tage godt imod de flere tyske turister, som formodentlig vil komme, siger Gordon P. Henriksen.

Også i Havørred Fyn, som er et lignende projekt, der dækker Fyn, Langeland og Ærø, ser man perspektiver i den nye Femern tunnel. Og her tænker man ikke bare på potentialet i de tyske fisketurister, men også i de polske.

– Vi tog allerede sidste år de første spæde skridt i at markedsføre Havørred Fyn i Vestpolen. Fordi de polske sportsfiskere er et segment i tydelig vækst, som i dag har ressourcerne til at rejse udenlands for at dyrke deres interesse. Fokus på Polen bliver kun mere interessant og relevant, når adgangen til vores fynske fiskeparadis bliver lettere med genvejen over Femern Bælt, siger Martin Lerkenfeld Jensen, marketingkoordinator i Havørred Fyn.

Claus F. Baunkjær, der er administrerende direktør for Femern A/S, er glad for, at der allerede på mange fronter er fokus på at udnytte de nye muligheder, Femern tunnelen skaber.

– Femern tunnelen binder Europa sammen på en helt ny måde, og det skaber grobund for vækst inden for erhverv og turisme. At lystfiskerturismen har et stort potentiale for at vokse, er et godt eksempel på, at forbindelsen vil gøre en forskel, siger han.

FAKTA:
•    Tyskere står for 37% af overnatningerne i kystturismen i Danmark.
•    88 % af tyskerne kører i bil på ferie.
•    68 % nævner strand, kyst og hav som motiver for at vælge Danmark.
•    Det fremgår af VisitDenmarks Turistundersøgelse, at der i 2008 var 3,1 mio. overnat­ninger i Danmark af udenlandske turister, som havde fisket i Danmark.
•    De samlede direkte og indirekte effekter af lystfiskeres forbrug i Danmark er på 2,12 mia. kr., hvoraf de 0,42 mia. skyldes udenlandske lystfiskere.
•    Effekten på beskæftigelsen kan beregnes til knap 2.500 personer, hvoraf godt 500 skyldes de udenlandske fiskere.
•    Knap 20 pct. af de tyske lystfiskere, der tager til Danmark, kan betegnes som hardcore fiskere, der fisker mere end én gang om ugen i hjemlandet. Det samme gælder kun godt 10 pct. af de tyske lystfiskere, der tager til andre lande.
•    De tyske lystfisketuristers valg af feriested hænger i høj grad sammen med ønsket om at begrænse transportafstanden.


Femern tunnelen
Femern tunnelen bliver cirka 18 km lang mellem Rødbyhavn og Puttgarden og står færdig i 2021. Byggeriet af tunnelen er planlagt til at gå i gang i 2015, men en del af de fremrykkede aktiviteter, som Femern A/S også står for, er allerede sat i gang. Aktiviteterne går ud på at forberede området omkring Rødbyhavn til anlægsarbejdet med etableringen af tunnelen og portalen. Derfor igangsættes der allerede nu etablering af nye og forbedrede veje og cykelstier, en opgradering af forsyning af el, vand og kloakering, en ny pumpestation til afvanding af lavtliggende områder ved Rødbyhavn, nedrivning af gammelt fiskeopdræt og etablering af erstatningsnatur.
 —

Del:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Måske du har lyst til at læse