find forsikring
mandalspremiere_2012_finn_emiliussen_7_4_kg

Rigtig fornuftig sæsonstart i Mandalselven

Traditionen tro var Finn og jeg på plads ved Mandalselven, da laksesæsonen startede den 1. juni. Vi glædede os meget til at gense vore venner og til at mærke junilaksens hårde, kontante hug og kraftige rusk i vore stænger.

Det første var vi helt sikre på, da vi igen i år var inviteret op under halvtaget i Haugefossen til opvarmning. Her ville vi alle hygge os fra skumring, indtil fiskeriet startede i det første spæde daggry.

Det sidste var vi også nogenlunde sikre på, da der allerede midt i maj var set springende laks ret langt oppe i elven. Dertil havde elven gået med meget høj vandstand indtil et par dage før premieren, og det havde med garanti lokket en del laks ind fra havet. I år skulle vi først returnere til Danmark den 16. juni, men den sidste uge før hjemrejsen ville der komme to hold gæster op at besøge os. I de dage var der ikke megen tid til at fiske for os, da det først og fremmest gjaldt om at forkæle gæsterne og være med til at sørge for, at i hvert fald nogen af dem fik en laks med hjem. Vores drøm var, at vi tilsammen – som sidste år – kunne fange en laks pr. dag, vi var ved elven.

Så gik det løs
Straks efter ankomsten til Smeland havde vi været på tanken i Møll og desinficeret vort grej, så vi var klar. Da mørket sænkede sig over elven, flammede bålet lystigt, og stemningen var høj. Det samme var forventningerne, for vi havde set og kunne i mørket høre laksene springe i hølen få meter fra os. I løbet af aftenen havde vi besøg at Norsk TV, der optog premierestemningen ved forskellige elve rundt i Norge til et næsten helaftensprogram den 1. juni.

Klokken kvart over tre var der så meget lys, at fiskeriet kunne begynde. Der gik ikke over fem minutter, så hang den første laks under bjælken, og så gik det ellers stærkt. Inden for 25 kast havde jeg hug, og kort tid efter kunne Finn nette en flot blank skønhed, fyldt med havlus med hvide tråde, på 3,0 kg. På det tidspunkt havde han selv i den anden ende af hølen fanget en lignende skønhed på 3,2 kg.

Efter den første times tid, hvor vi tilstedeværende havde fanget fem laks, var der dømt pause. Efter indtagelsen af forskellige nærings- og nydelsesmidler fortsatte fiskeriet med uformindsket styrke. Inden for den næste time have jeg to hug og yderligere to laks på krogen (2-3 kg), men de smuttede begge lige før landingen. Finn havde imens fanget nok en laks, der vejede 3,6 kg. Han havde dermed opbrugt sin kvote frem til næste fiskedøgn, der startede kl. 18 samme dag.

Læs hele Jørgen Emiliussen reportage fra Mandal i Fiske Avisens juli-udgave.

Del:
LinkedIn
Måske du har lyst til at læse