find forsikring

Kajakken vandt over motorbådene.

Min ven og jeg plejer, at arrangere en fisketur i kajak over et par dage, en gang om året. Vi har været i Silkeborg de sidste par år, men uden det store held.
I år skulle vi prøve noget andet.
Jeg havde set, at der var en catch and release konkurrence på Tange Sø d. 24 maj.
Min ven fik købt sig en fin lille kajak, da han har lejet de sidste par år. Så nu var udstyret i orden til turen.
Vi kørte hjemme fra kl. 2:30. Vi fik vores nummer og var klar til afgang kl 4.05. Disen hang tungt over søen. Vi padlede først ned forbi øen ved Ans sejlklub.
Et par unge gutter kroger en fin gedde, lige i det jeg passerer dem, så det lover godt. Jeg hugger en mindre gedde på en D.A.M swim-bait lige efter øen. Da jeg kommer ned til broen sætter jeg en Westin goteez på tager et par kast; og bang en rigtig tung gedde tager agnet. Jeg får den ind efter en god fight. Jeg er lige uopmærksom et sekund, og der spytter den agnet ud. Jeg er overbevist om, at det var en præmie fisk. Så jeg ærgrer mig en del, og min fiskestang er blevet lidt træt efter den tur. Jeg padler om til bilen igen, for at hente min reserve stang.
Vi fortsætter turen, og dørger med lidt forskellige agn. Der er rigtig meget aktivitet på vandet med motorbåde.
Vi er nu i syd enden af søen, hvor vi fanger et par små gedder. Vi vender om og padler mod nord igen.
Timerne går uden ret meget aktivitet. Det er ved at være op af dagen, og solen varmer godt igennem. Vi holder en pause og lægger en slagplan. På dette tidspunkt er vi i den nordlige ende af søen. Jeg rigger en stang til med en prop, død fisk og en ballon, for vinden er lige til det. Der er rigtig mange både i vandet, der sejler frem og tilbage, så jeg tænker, at gedderne står og trykker sig pga, varmen og al aktiviteten.
Efter pausen gider vi ikke så meget mere, og vi driver langsomt hjem ad igen. Mens jeg driver sætter jeg en stor Vibrax str 6 sølv på, da jeg kan styrer kajakken lidt med den. Derved kommer kajakken glidende lydløst frem, og gedden aner ikke uråd, da jeg hele tiden fisker foran kajakken. Plus jeg kan styre farten og dybden på spinneren i modsætning til når jeg dørger. Og det giver resultat, et ordenligt sug og min lille 7″ Gunki fiskestang 7-28 grams bliver spændt til det yderste. Det er en hård fight, da jeg er ved at være godt træt, efter 14 km og 10 timers næsten uafbrudt fiskeri. Koncentrationen er på max, denne fisk må ikke slippe væk, som den i morges gjorde. Den kommer heldigvis i nettet til sidst. Klokken er nu 13:50. Jeg ringer hurtigt til min ven og siger: den er stor den her, og jeg kan godt bruge en hånd.
Vi får vejet og målt den, og taget nogle gode billeder, inden den bliver genudsat. Total vild optur lige før lukke tid.
Turen går stadig langsomt hjem ad, og jeg passerer et par gutter i en båd, som lige har kroget en gedde. Jeg råber “godt gået”, og i samme sekund får jeg et hug, få sekunder efter får en anden båd ved siden af mig også bid. Så der var gang i den til det sidste. Vi når hjem 30 min før afslutning, som er kl 16, og jeg kan se på stillingen, at jeg har fanget den største. Det var noget af en stor overraskelse, men stillingen var tæt og konkurrencen var ikke slut endnu. Så det var nogle meget lange minutter at vente.
Stillingen var:
3 pladsen med 102 cm
2 pladsen med 104 cm
1 pladsen med 105,5 cm.
Det var en rigtig god dag og vi kommer bestemt igen til næste år. (Der blev overraskende også landet en laks på 53 cm)
mvh Martin.

Del:
LinkedIn
Måske du har lyst til at læse